حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز شنبه در کنفرانس خبری، بااعلام دستاوردهای دولت در زمینه مهار تورم و تشریح برنامه های خروج از رکود اقتصادی ، درباره مسایل مختلف در حوزه سیاست داخلی و خارجی سخن گفت و تاکید کرد: تحریم غیرقانونی ، تجاوز به حقوق ملت بزرگ ایران است و ما باید با همه توان و قدرتی که در اختیار داریم در برابر این تجاوز ایستادگی کنیم.

*تا پایان سال نرخ تورم کمتر از 20 درصد خواهد بود

رییس جمهوری اظهار داشت: دولت تحرک بسیار خوبی در زمینه بودجه عمرانی در استان‌ها داشته و در کل، وضع نسبت به پارسال بسیار بهتر است، اما باید به تلاش‌های خود ادامه دهیم تا همه وعده‌ها محقق شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: در سفرهای استانی مبنا بر این است که پروژه‌هایی اعلام شود که امسال یا نیمه اول سال 94 به اتمام می‌رسد و یا طرح‌های بزرگ و مهمی که در دولت یازدهم اجرایی شود و یا بخش اعظم آن در طول سه سال عملیاتی و اجرایی شود.

*جامعه نباید دو قطبی شود/ قواعد بازی رعایت شود

رییس جمهوری تصریح کرد : شکاف‌های سیاسی و اجتماعی را کم می‌کنیم و خواهان ملت واحد، و امت واحده هستیم، البته باید دست به دست هم بدهیم و بدون وحدت و هماهنگی در کشور عبور از این پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به نظر من امکان‌پذیر نیست. برای عبور ،باید متحد بوده و دست به دست هم دهیم.

دکتر روحانی گفت: جناح‌ها و احزاب، فعالیت خودشان را انجام می‌دهند ولی همانطور که رهبری عزیز فرمودند جامعه نباید دو قطبی شود. همه احزاب و جناح‌ها و فعالان سیاسی باید قواعد بازی را رعایت و در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند تا در جامعه هم شاهد نشاط و هم شاهد انسجام و وحدت باشیم .

رییس جمهوری تاکید کرد: دولت مصمم است شکاف بین اقوام و مذاهب را بردارد البته بعضی‌ها ممکن است به دلایلی خوشحال نباشند اما این کار را ضروری می‌دانیم. تمام اقوام، مذاهب و ادیان زیر یک چتر واحد به نام ایران زیر یک پرچم، بنام پرچم جمهوری اسلامی ایران و همه زیر چتر یک قانون به نام قانون اساسی و همچنین هدایت‌های مقام معظم رهبری کار را پیش خواهیم برد.

* کشور یک دولت بیشتر ندارد

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه کشور ما یک دولت بیشتر ندارد، اظهار داشت: در مسایل اجرایی تصمیم‌گیری با دولت است و دولت به تصمیمات خود عمل خواهد کرد. در چارچوب وعده‌هایی که در انتخابات رییس‌ جمهوری به مردم داده و در چارچوب قانون، هیچ یک از وعده‌هایی که به مردم دادیم از آن عقب‌نشینی نخواهیم کرد و اگر جایی بخواهند ما را مجبور کنند که راه دیگری را انتخاب کنیم، حتماً قبل از گردش به راست و چپ، به مردم خبر می‌دهیم و اگر مردم به ما اجازه دادند این کار را خواهیم کرد، اما تصمیم و اراده ما بر این است که نه یمین و نه شمال بلکه آن جاده وسطی و آن طریق مستقیم که مسیر اعتدال است را ادامه دهیم.

* هر انسان بی‌گناهی در دنیا کشته شود، مثل این است که بشریت ذبح و قربانی شده است

رییس جمهوری با بیان اینکه "از نظر ایران، جنایت، جنایت است"، خاطرنشان کرد: اینکه فردی آمریکایی کشته شود و ما بگوییم می‌خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم و اگر فردی غیر آمریکایی کشته شود بگوییم تردید داریم در مبارزه با تروریسم، اینها معنایش این است که در مبارزه با تروریسم جدی نیستیم. اینها مسائل جهانی و انسانی است، موضوع ترور و خشونت مربوط به کل انسان‌هاست. از نظر جمهوری اسلامی ایران هر انسان بی‌گناهی در دنیا کشته شود، مثل این است که بشریت ذبح و قربانی شده است.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به این پرسش خبرنگار کیهان مبنی بر برنامه دولت برای عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب درخصوص فاصله گذاری دولت با فتنه گران ،گفت: دولت برای همه نکات مقام معظم رهبری، برنامه‌ریزی و آنها را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد و به مسایلی هم که مربوط به سال‌های گذشته است و در کشور وجود دارد، در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره ملزومات پیشرفت علمی و دلایل مخالفت با اینترنت پرسرعت ، گفت: یکی از راه‌های پیشرفت علمی ،اینترنت پرسرعت است. با اینترنت سرعت پایین ، نمی شود کار تحقیقی انجام داد از این روی بنای این دولت اضافه کردن پهنای باند است. یکی از تصمیمات این دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که در این زمینه قدم‌های اولیه برداشته شده و بودجه لازم برای آن پیش‌بینی شده است. دولت این کار را خواهد کرد و در آن شبکه ملی اطلاعات ،سرعت خیلی بیش از آنچه که امروز شاهد هستید، شاهد خواهید بود بنابراین تصمیم دولت بر ادامه این روند خواهد بود.

رییس‌ جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار شرق درباره انجمن صنفی روزنامه نگاران ، گفت: به مردم می گویم قول‌هایی که به آنها ، انجمن‌ها، اصناف و گروه‌های مختلف دادیم از یاد نبرده و فراموش نکرده ایم و دنبال می‌کنیم.

* مسیر وزارت علوم را وزیر بعدی دنبال خواهد کرد

رییس‌ جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره استیضاح وزیر علوم و مطرح شدن بحث ماهواره ها، گفت: در کشور ما همه نظر واحد درباره یک موضوع ندارند و ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد. ضمن اینکه نهادها و ارگان‌ها با توجه به وظایف ، اختیارات و مسئولیت‌هایی که دارند، می‌توانند اقداماتی انجام دهند. در ایران مجلس شورای اسلامی حق دارد که اگر احساس کرد وزیری وظیفه اش را به درستی انجام نداده، درباره آن وظیفه از وزیر سوال کند و او را به مجلس برای استیضاح فرا بخواند و در نهایت رأی دهد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه از استیضاح وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری نگرانی نداشته و نداریم زیرا استیضاح راه دولت را تغییر نخواهد داد، افزود: مسیری که دولت در وزارت علوم انتخاب کرده است و بنده در آغاز کار به آقای فرجی دانا سفارش کردم، مسیری بوده که بر مبنای آن فضای دانشگاه باید آرام باشد، از کمیت به سمت کیفیت حرکت کند و معیار عزل و نصب‌ها جناحی نباشد بلکه شایسته سالاری باشد. همین‌ راه را به وزیر بعدی خواهم گفت و دنبال خواهم کرد.

رییس جمهوری اظهار داشت: بر اساس قول و وعده‌هایی که به مردم دادم و آنچه که از قانون اساسی و اجرای قوانین موضوعه درک می‌کنم، به راهمان ادامه می‌دهم. هنوز این را که استیضاح برای مقابله با دولت باشد را درست حس نکردم، بلکه ظاهر امر این است که مجلس سوالاتی داشته و آن را به صورت استیضاح طرح کرده و البته اکثریت مجلس قانع نشده است.این چیزی است که در مجلس می‌بینیم و ما هم در چارچوب قانون، تسلیم قانون هستیم.



* تخریب، قابل قبول نیست

رییس جمهوری با بیان اینکه آن چیزی که از نظر ما قابل قبول نیست، تخریب است، تصریح کرد: تخریب دولت یا سنگ پیش پای مجریان گذاشتن قابل قبول نیست، مردم ما نمی‌پذیرند و اگر کسی بخواهد لباس زیبای نقد را بر تن کند اما عمل تخریب انجام دهد، آن لباس را از تنش در می‌آوریم و به مردم معرفی می‌کنیم و می گوییم این لباس، لباس واقعی نیست و تقلبی است.

* مسؤولیت مذاکره را بر عهده می‌گیرم

دکتر روحانی گفت: اینکه سطح مذاکرات از سطح وزرا به سطح سران ادامه پیدا کند این جزو برنامه ما نیست و فکر هم نمی کنم ،نیاز باشد. اگر تعبیرم از هدایت مذاکرات این ایهام را داشته، مقصود من این نیست مقصود من این است که مسئول این کار رییس‌ جمهور است و دولت و رییس‌ جمهور مسئول مذاکرات است.

* مذاکرات را با قدرت ادامه می‌دهیم، به ادامه کار بدبین نیستم

)متن کامل خبر در http://www.president.ir)